lördag 30 juni 2012

Vilken fågel?

 

Ställer här en fråga till någon med mera kännedom om fågelutseende, för min mycket begränsade kunskap om fågelarter, är igen engång för liten. På bilden tagen med viltkamera är en fågel som jag nog kan identifera som en snäppa, men vilken snäppa är det frågan om, det vet jag inte med säkerhet. Själv skulle jag tippa på en grönbena, men näbben verkar vara en aning lång, men säkert finns det variationer på det också. Är det kanske en ungfågel?

Senare tillagt: ( Enligt Hannu är det fråga om en Enkelbeckasin ( mäkäbess ))

IM000034A


Vädret idag: Mulet, blåsigt, regnskurar, 13-14 grader.

2 kommentarer:

Hannu sa...

Jag tror vi får glömma grönbenan, själv tror jag på enkelbeckasin(mäkäbessn)pga.det ljusa ögonbandet som inte finns på gluttsnäppan.
Svårt att uppfatta den rätta storleken på fågeln men mäkäbessn är lite mindre än gluttsnäppan men har betydligt längre näbb i förhållande till kroppsstorleken.
90/10 på mäkäbessn !

GöranJohannes sa...

Hej!
Jag tror på dig Hannu. Jag kollade bilder på "mäkäbessa" och nog är utseendet ganska identiskt. I synnerhet den långa, smala och raka näbben.