måndag 13 juni 2011

Holktitt.

Sparvuggleungar.

Jag tog mig friheten att titta in hos sparvugglefamiljen idag. Eller rättare sagt så stack jag in lilla kameran under locket och knäppte ett par bilder. Nog börjar det se lite trångt ut i den lilla lägenheten, så inte har ungarna mycket utrymme att busa i.

 

 

Kollade också in i en annan holk som jag har utsatt i skogen. Där fanns bara okläkta ägg, men vems ägg är jag inte riktigt säker på (kanske någon kan ge information). Jag såg ingen fågel så den hade nog tagit till flykt när jag närmade mig. Jag skulle tippa att det är flugsnapparägg, men som sagt är jag inte riktigt säker. Inte finns det så många holkhäckare med så små ägg att välja på.

?

 

Även holken vid skogsmatningen är bebodd och inhyser en blåmesfamilj, vad trafiken in och ut i holken förtäljer. Mattransporterna går i skyttel trafik.

Blåmes.

2 kommentarer:

Anonym sa...

De blågröna äggen kommer nog från en svartvit flugsnappare, även bomaterialet berättar vem som härskar här.

mvh/Hannu

Anonym sa...

Tack för upplysningen, Hannu!
mvh/Göran.