fredag 1 januari 2010

Vinterdag.


Med nästan klart väder och strålande solsken mitt på dagen, dock en bitande köld på -15 grader, börjar vi det nya decenniet, året 2010. Trots kölden gjorde jag mitt dagliga besök i närmiljön. Mina "trodor" börjar vara ganska bra upptrampade, så inga problem att nå skogsmatningsställen.
Först måste ändå mina minkfällor vittjas och när jag närmade mig ån observerade jag genast något som jag trodde var en mink som höll på att smaska i sig något som den hämtat ur vattnet, troligen en fisk. Vid närmare betraktning av minken kunde jag lite tveksamt konstatera att det rörde sig om en utter, vilket gladde mig mycket. Jag tog några bilder på den , men på grund av morgonskymningen blev kvaliteten inte den bästa.




Lite rengöring efter frukosten inte så dumt.




Efteråt gjorde jag en snabbvisit till Fossas, där strömstaren också höll på att stilla sin hunger med ideliga dykningar i det kalla vattnet.

Ingen dålig förstadag på det nya decenniet.

2 kommentarer:

Hannu sa...

Hej GL !

Jag trampade lite på ditt revir under nyårsaftonen och konstaterade att du har en utter i ån av spåren att döma, Grattis till bilderna, även på strömstaren vid fossas ågbron, det finns en lycklig fortsättnig på svanen du aldrig såg på nyårsdagen, som jag redan sagt mera om det senare i år.

Du har även en Tretåig hackspett i din omedelbara närhet, fotade den i våras när den trummade bakom Mias i ett tort träd. Läs mera om spettens biotopkrav på nätet, kortfattat, minst hundra döda eller döende träd vid boplatsen.

mvh/Hans

Anonym sa...

Hej Hannu!
Jo.. det är roligt att man ibland får se uttrarna, som ofta har sina vägar förbi här. Men för det mesta far dom förbi utan att destu mera göra någon längre paus här, så man har nog god tur om man får se dom.
Jag har nog mycket döda och torra träd i området som du nämner och så sköter Mia utfodringen av fåglar och ekorrar..och det är ju bra det.
mvh G L